Back to the office

Een goede voorbereiding is het halve werk

Tijdens het inleidend statement van minister Hugo de Jonge van 13 april j.l. werd duidelijk dat we al goed op weg zijn met het vaccinatieprogramma in Nederland. Er zijn inmiddels bijna 4 miljoen prikken gezet. Voornamelijk mensen met een hoog medisch risico en de meeste 80-plussers hebben hun eerste vaccinatie gehad. Als we niet tegen onverwachte ontwikkelingen aanlopen, dan kan het de komende maanden vlot gaan; dit is natuurlijk een schatting welke wordt beïnvloed door de snelheid waarmee de vaccins geleverd worden, hoe goed deze werken tegen mutaties van het virus en eventuele bijwerkingen van vaccins. Half mei zullen de mensen van 70 jaar en ouder hun eerste vaccin gekregen hebben en dan zitten we op zo’n 5 miljoen prikken. In de tweede helft van mei hebben dan ook de 60-plussers hun eerste prik gehad. Half juni zitten we volgens de Jonge op 11 miljoen prikken en in de tweede helft van juni zijn dan ook de 50-plussers gevaccineerd. De veertigers en dertigers zijn ook eind juni aan de beurt en de twintigers zouden de eerste helft van juli aan de beurt moeten zijn. Iedereen die het vaccin wil, kan tegen die tijd de eerste prik al hebben gehad. Zodra begin juli de zomervakantie start, is 2/3e van de Nederlanders al volledig gevaccineerd. Onderweg daar naartoe kijkt het kabinet samen met het RIVM het stap-voor-stap naar de mogelijkheid van het versoepelen van de huidige maatregelen.

Licht aan het einde van de tunnel

Het is duidelijk dat we de goede kant op gaan met vaccineren en dat er licht aan het einde van de tunnel is! We zijn hier nog enkele maanden van verwijderd, maar veel mensen kijken er alweer naar uit om weer op kantoor te werken zodra dit mogelijk is. Uiteraard door veilig werken op kantoor in coronatijd en volgens de richtlijnen van het RIVM. Denk hierbij aan werken met 1.5m afstand. Om de terugkeer naar kantoor nog soepeler en probleemloos te laten verlopen, is het slim om dit goed voor te bereiden. Door tijdig te zorgen voor schone en hygiënische werkplekken, kunnen uw medewerkers zorgeloos aan het werk op kantoor. De vraag naar professionele ICT reiniging is momenteel dan ook groot. Omdat niet alle kantoren in Nederland eind juni/begin juli tegelijkertijd gereinigd kunnen worden, doet u er goed aan om nu al actie te ondernemen. Dit is hét moment om uw ICT werkplekken professioneel te laten reinigen ter voorbereiding van de terugkeer naar kantoor!

“Professionele ICT reiniging heeft meerdere voordelen. We zetten deze graag nog even voor u op een rij.”

Lager ziekteverzuim; besparing op de kosten
Uit onderzoeken van onder meer VSR, Cyber Clean an Achmea Vitale blijkt dat toetsenborden, muizen en telefoons vuilverzamelaars zijn die een bron voor bacteriën vormen. Een toetsenbord bevat 400 keer meer bacteriën dan een toiletbril. Met de komst van het Nieuwe Werken worden werkplekken steeds vaker gedeeld. Bacteriën worden snel overgedragen en veroorzaken huidirritaties, verkoudheid en andere virussen zoals bijvoorbeeld COVID-19. Dit heeft een hoger ziekteverzuim tot gevolg. Een gebrek aan hygiëne kost een bedrijf al snel €70.000,- per jaar. Dezelfde onderzoeken laten zien dat dit ziekteverzuim drastisch omlaag kan. Bedrijven die werkplekhygiëne en ICT reiniging serieus nemen, laten een daling van maar liefst 13% in het ziekteverzuim zien. Dat levert een gemiddeld bedrijf met 350 medewerkers jaarlijks een besparing van €62.125,- op!

Schone werkplekken zorgen voor meer tevredenheid en productiviteit
In de top 5 van ergernissen over onhygiënische plekken en voorwerpen, neemt het toetsenbord de 3e plaats in. Alleen de deurkruk en toiletbril scoren slechter. Een nette, schone en hygiënische werkplek zorgt voor meer tevredenheid onder uw personeel. Uit diverse onderzoeken blijkt dat tevreden medewerkers productiever zijn. Maar liefst 70% van de Nederlandse werknemers is ervan overtuigt dat hun productiviteit met 30% toeneemt op een schone en veilige werkplek. Een hogere productiviteit per medewerker met een modaal salaris levert jaarlijks al snel €11.000,- op. Tel uit uw winst!

Reinigen is goedkoper dan vervangen
Uit onderzoek blijkt dat toetsenborden na een half jaar gebruik een bron van besmetting zijn. Stof, haren, huidschilfers en broodkruimels hopen zich al snel op en vervuilen het toetsenbord sterk. Veel organisaties gooien de vervuilde toetsenborden weg en schaffen nieuwe aan. Dit is niet alleen belastend voor het milieu, maar kost ook veel geld. Bij het vervangen van toetsenborden komt meer kijken dan u denkt. Iemand moet de nieuwe toetsenborden gaan uitzoeken. Zodra deze geleverd zijn moeten ze uitgepakt en verdeeld worden. De oude toetsenborden moeten verzameld en afgevoerd worden. En dan is er nog het verpakkingsmateriaal dat afgevoerd moet worden. Omgerekend kost dit al snel €23,- per werkplek. Wanneer u uw ICT apparatuur regelmatig professioneel laat reinigen, bent u meer dan de helft van deze kosten kwijt. Denk dus goed na voordat u zomaar een toetsenbord weggooit. Reinigen is goedkoper dan vervangen!

Sociaal verantwoord ondernemen
Door uw ICT-apparatuur regelmatig intensief te laten reinigen verlengt u de levensduur van deze artikelen. Jarenlange ervaring van preventief onderhoud en specialistische reiniging laat zien dat het aantal ICT-storingen afneemt. Bovendien blijft uw apparatuur er als nieuw uitzien. Regelmatige ICT reiniging zorgt ervoor dat apparatuur maar liefst 3 jaar langer meegaat. Afschrijvingen van 8 jaar, in plaats van de gebruikelijke 3 tot 5 jaar, zijn eerder regel dan uitzondering. Omdat de gemiddelde afschrijving omlaag gaat en er minder investeringen in nieuwe apparatuur nodig zijn, bespaart u veel geld. Bovendien geeft u invulling aan het MVO-beleid en verkleind u hiermee uw voetafdruk op het milieu.


Hogere restwaarde van uw ICT-apparatuur
Professioneel onderhouden ICT-apparatuur ziet er cosmetisch vaak ook beter uit. Uw oude apparatuur levert in dat geval een hogere restwaarde op. Dat kan u veel geld opleveren. Vijftig beeldschermen leveren al snel €900,- op. Door uw ICT-apparatuur regelmatig professioneel te laten reinigen draagt u niet alleen bij aan een beter milieu, maar het is ook beter voor uw portemonnee!

Nu is hét moment!
Nu het vaccinatieprogramma goed op gang is gekomen in Nederland, zal het niet lang duren voordat we allemaal weer op kantoor mogen werken. De vraag naar ICT reiniging op de werkplekken zal dan ook snel toenemen. Dit is dan ook hét moment om uw werkplekken goed voor te bereiden op de terugkeer naar kantoor. Zorg nu voor schone en hygiënische werkplekken voor uw personeel. Zo bent u ervan verzekerd dat uw kantoor op tijd helemaal klaar is voor deze terugkeer. Wacht dus niet te lang en biedt uw medewerkers optimale hygiene en veiligheid op hun werkplek! Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellen naar 030 – 60 00 889 of vul ons contactformulier in.

Interessant artikel? Deel nu op Social Media

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

WINKELMAND 0