In de praktijk blijkt het vaak lastig om een verandering in gedrag op de werkvloer voor elkaar te krijgen. Mensen zijn gewoontedieren en zitten vaak een beetje vastgeroest in oude manieren van doen. Verandering in gedrag vraagt dan ook om flink wat overtuigingskracht. Er is een manier om een gedragsverandering eenvoudiger te bereiken; door de omgeving aan te passen.
Verander de omgeving
Gedrag is vaak gerelateerd aan de omgeving waarin het gedrag plaatsvindt. Dit suggereert dan ook het voordeel dat wanneer de omgeving verandert, het gedrag vanzelf mee verandert. Een rommelige en onhygiënische werkplek heeft een ander effect op medewerkers dan een nette en schone werkplek.
Operational Excellence
Streven naar efficiënte bedrijfsprocessen, dat is eigenlijk waar Operational Excellence om draait. Maar wat is dit precies en hoe pas je dit toe? Operational Excellence is een strategie waarbij men ernaar streeft om alles in één keer goed te laten gaan. Dit resulteert in een beter product of dienst en heeft als neveneffect dat het de productiviteit verhoogt en kosten drukt. De weg naar Operational Excellence kenmerkt zich door het constant verbeteren van processen en slimmer gebruik te maken van mensen en technologie. Een veelgebruikt middel om tot Operational Excellence te komen is de 5S-methode.
5S verbetermethode
De 5S-methode, ook wel 5S housekeeping genoemd, maakt het werk niet alleen efficiënter, maar ook leuker. Een veilige, hygiënische en opgeruimde werkplek is iets wat iedereen prettig vindt. Dit voorkomt overbodige handelingen en het urenlang moeten zoeken naar papieren of andere zaken. De 5S-methode wordt wereldwijd toegepast om orde en netheid op de werkvloer te bereiken en te behouden. De oorsprong van de methode ligt echter in Japan. 5S verwijst dan ook naar de 5 Japanse woorden die deze methode samenvatten:
Seiri (Scheiden)
Scheid nodige en onnodige zaken van elkaar.
Seiton (Sorteren)
Sorteer op logische wijze wat er na Scheiden overblijft.
Seiso (Schoonmaken)
Houd apparatuur en de werkomgeving schoon.
Seiketsu (Systematiseren)
Wat is bereikt in de eerste 3 stappen moet worden geborgd. Herhaal stappen 1 t/m 3 steeds opnieuw.
Shitsuke (Standaardiseren)
De nieuwe werkwijze is de norm geworden en het gedrag is verandert. Blijf periodiek controleren of men niet in oude gewoontes vervalt. Deze laatste stap is een voortdurend proces.
Deze opvolgende stappen kun je ook zien als een cirkel. Het is geen eenmalige actie, maar iets dat continu de bedrijfsprocessen verbetert. De 5S-methode is een belangrijke bijdrage aan het bereiken van Operational Excellence. De onderliggende waarde van de methode is dat het ontstaat bij de uitvoerende medewerkers. Ideaal dus om een gedragsverandering te bewerkstelligen!
5S of 6S?
Er kan nog een extra S worden toegevoegd aan de 5S-methode, namelijk Safety. Veiligheid is in een werkomgeving ook zeer belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan elektrificatie, werkplekbekabeling en stroom- en dataoplossingen.
5S is teamplay
De 5S-verbetermethode is een echte teamplayer-activiteit. Iedereen doet namelijk mee. Deze praktische methode zorgt voor een snel en zichtbaar resultaat. Dit spoort de verbeteractiviteit aan. Door bij de introductie van de 5S-methode duidelijk de voordelen aan te geven, is het waarschijnlijker dan alle neuzen dezelfde kant op staan. Het is de taak vanuit het management om dit in goede banen te leiden. Zo kan er een duidelijke werkwijze gehanteerd worden. Het maakt het werken leuker, eenvoudiger en het zorgt voor minder tijdverspilling.
Een schone werkplek en 5S
De eerste stappen bestaan uit het schrappen van alles dat overbodig is. Zorg voor opgeruimde en overzichtelijke werkplekken met een logische indeling. Zodra er een ideale werkplek is gecreëerd begint het schoonmaakproces. Een nette werkplek is opgeruimd, schoon en overzichtelijk. Er liggen geen onnodige papieren of voorwerpen en de tijd die nodig is om de juiste informatie of voorwerpen te vinden is minimaal. Doordat de werkplek overzichtelijk is, vallen afwijkingen extra snel op.
Motivatie om de werkplek schoon te houden
De ene medewerker is van nature netter en opgeruimder dan de ander. Iedereen zal zich in meer of mindere mate moeten aanpassen. Om dat voor elkaar te krijgen dient u als werkgever het goede voorbeeld te geven. Wanneer u zelf het gewenste gedrag vertoont, kunt u uw medewerkers aanspreken op hun gedrag en de werkplek schoonhouden motiveren.
Een optimale hygiëne bereiken op kantoor
Wilt u een echt optimale hygiëne bereiken op kantoor, dan is ICT reiniging zeer interessant voor uw bedrijf of organisatie. Specialistische ICT reiniging is een belangrijk onderdeel van een goede hygiëne op kantoor. Het biedt dan ook meerdere voordelen. Zo voorkomt ICT reiniging de verspreiding van bacteriën en virussen. Dit zorgt voor minder ziekteverzuim en komt de continuïteit van uw bedrijfsprocessen ten goede. Daarnaast voelen medewerkers zich prettiger en productiever, verlengt u de levensduur van uw ICT apparatuur en bent u duurzaam en milieubewust bezig. ICT reiniging betaald zich dus dubbel en dwars terug.
Specialistische ICT reiniging op maat
Fusernet ICT Services is dé specialist op het gebied van ICT reiniging. Wij maken gebruik van speciaal ontwikkelde, milieuvriendelijke reinigingsproducten en –middelen. Onze medewerkers zijn speciaal opgeleid en gecertificeerd. Uw kostbare ICT apparatuur is bij ons dan ook in goede handen. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.